13 sjove udendørs lege og aktiviteter
Hvordan var det lige reglerne var, da du spillede “Antonius” som barn, og hvilke lege kan du sætte ungerne i gang med, når du skal have legegruppe? Her finder du masser af inspiration til sjove lege og aktiviteter, også de som er blevet leget udendørs gennem flere generationer.
1. Trafiklys
Èn person er trafiklys og stiller sig i den ene ende af haven. Resten af gruppen placerer sig samlet i den anden ende, og må bevæge sig ned mod trafiklyset i den tid vedkommende har vendt sig med ryggen til, hvilket betyder at der er grønt.
Så snart trafiklyset vender sig med front mod deltagerne og siger ”rødt lys”, skal de fryse/stå helt stille. Hvis nogen bevæger sig skal de gå tilbage til udgangspunktet og starte forfra.
Det gælder om at komme så tæt på som muligt. Den første der rører ved ”trafiklyset” vinder, og bliver den næste, der skal være trafiklys.
2. Send børnene ud på skattejagt
Gem poster rundt om i haven, hvor børnene skal lave en aktivitet, før de får oplyst placeringen for den næste post, eller hent en færdig skattejagt her der blot skal printes. Skattejagterne består af spændende opgaver børnene skal løse for at finde videre til næste post, og du bestemmer selv hvor posterne placeres.
Du kan også læse meget mere om hvordan man laver poster til en god skattejagt her
NATURSKATTEJAGT – print selv Et dyr har snuppet en pose skumfiduser fra lejrpladsen og nu er det op til børnene at finde frem til hvilket slags dyr. Ved hjælp af en række opgaver skal de udelukke de mistænkte ét efter ét for til sidst at finde frem til synderen.
En sjov og lærerig naturskattejagt du kan arrangere hvor som helst.
3. Dåseskjul/spark til dåse
Denne leg kræver 4 eller flere deltagere. Èn starter med at være fanger, og skal stå ved dåsen og tælle til 100 med lukkede øjne, imens resten af deltagerne gemmer sig.
Når fangeren finder en deltager, løber hun straks tilbage til dåsen, rører ved den med foden og råber navnet på den fundne, som dermed kommer i dåsen.
Hvis den fundne når dåsen først, skal han sparke til den, råbe sit navn, og kan derefter løbe ud og gemme sig igen. Er der allerede deltagere i dåsen, slipper disse også fri.
Hvis fangeren finder alle deltagere, er det personen der først er blevet fundet, som bliver den nye fanger.
4. Ballonkamp
Deltagerne har en ballon bundet til begge deres ankler, og løber rundt i haven, mens de forsøger at sprænge hinandens balloner ved at træde på dem. Den sidste der har én eller to intakte balloner tilbage vinder spillet.
Opdel evt. deltagerne i hold og lad holdene kæmpe imod hinanden.
5. Antonius – et spil over taget
Deltagerne opdeles i to hold, og placerer sig på hver sin side af et hus. En deltager fra det ene hold starter med at kaste bolden over taget, mens hele holdet råber ”Antonius”.
Nu gælder det om for holdet på den anden side at gribe bolden, inden den rammer jorden. Hvis de griber den, får holdet et point og kaster bolden tilbage over taget, mens de råber “Antonius”. Så snart et hold opnår 3 point, sniger de sig rundt om bygningen. Idet hushjørnet rundes og de kan se det andet hold råber de ”Frys”, og deltagerne på det andet hold skal nu stå stille og danne en cirkel med armene foran sig.
Personen med bolden tager tre skridt og en spytklat, for derefter at forsøge at kaste bolden ned gennem én af cirklerne. Lykkes det, skal personen der er ramt følge med holdet tilbage på den anden side af huset. Vinderholdet er det, der får alle deltagere over på eget hold
6. Ståtrold
En sjov fangeleg hvor det gælder om at befri hinanden. Èn er fanger og når de andre deltagere er blevet rørt af fangeren, står de helt stille med spredte ben. En fri person kravler mellem benene på den fangne, og har ”helle” imens. Dermed er den fangne sat fri igen.
I kan selv lave regler for hvornår fangeren udskiftes, men det kan f.eks. være den første tilfangetagne, når alle er taget til fange.
DETEKTIV SKATTEJAGT - print selvFind skurken der har stjålet kagen fra køkkenbordet. Send detektiverne ud for at løse en række spændende opgaver der frikender de mistænkte én efter én.
Til skattejagten medfølger invitation, fingeraftryksskema og detektiv-skilte.
7. Erobre flag
Denne leg fungerer bedst med en stor gruppe. Opdel gruppen i to hold, der hver har et flag eller en anden ting til at markere deres base. Formålet med spillet er at løbe ind i det andet holds område, erobre deres flag og bringe det tilbage til holdets eget område. Man kan fange fjender i sit område, og sende dem i eget fængsel. De befris ved at en fra deres eget hold, løber ind på området, rører ved dem og løber tilbage igen. De kan dog kun befri én fange ad gangen.
Er der mange fanger i fængsel kan de danne en kæde henimod eget territorie, og dermed mindske afstanden til deres holdkammerater.
Fangeren bør udskiftes løbende, dette kan eksempelvis gøres når vedkommende har fanget et vist antal deltagere, og den sidst fangne bliver derefter fanger.
8. Lav en hinkerude
Brug noget fortovskridt eller tegn med en pind i sand eller grus for at lave en hinkerude. Nummerér firkanterne fra 1-10. Vælg en sten, der er god at kaste med. Små sten kan hoppe for meget og for store sten kan være svære at kaste.
Start med at kaste stenen i hinkerude nummer 1. Hop over denne rude med en enkelt fod eller begge fødder og fortsæt med at hoppe til den sidste rude. Vend om og stop på rude nummer 2. Balancér på én fod, saml stenen op og hop over rude nummer 1 til starten. Fortsæt dette mønster med rude nummer 2 og så videre.
Hvis du kaster stenen uden at ramme den rigtige rude, er din tur forbi. Kun én deltager af gangen kan hoppe, men der kan være ubegrænset antal deltagere.
9. Marmorkugler
Tegn en cirkel i sandet eller på fortovet, og kast hver især en kugle ind i cirklen. Nu gælder det om at ramme hinandens kugler og slå dem ud af cirklen med lidt større kugler.
10. Banke banke bøf
Denne leg fungerer bedst med en større gruppe børn. Børnene stiller sig i en rundkreds med front mod midten. Én person stiller sig uden for kredsen og er “banker”. Bankeren går nu rundt om kredsen og klapper alle på ryggen, mens han/hun siger “banke”. På et tidspunkt vælger bankeren at sige “bøf”, og fortsætter i løb i samme retning rundt om kredsen, imens den der blev ramt løber i modsat retning. Den der først når tilbage til den ledige plads, fortsætter som banker.
11. Limbo
Brug en kosteskaft eller lignende til en omgang limbodans. Lad deltagerne danse under genstanden ved at bøje sig bagover uden at tage fra med hænderne. Hvis en deltager falder eller giver op, er vedkommende ude af dansen. For hver runde sænkes genstanden, og der fortsættes til der kun er én deltager tilbage.
12. Ram vandflasken
Dette er en enkel og sjov leg, der blot kræver en bold og to store plastikflasker fyldt helt eller delvist op med vand. To personer stiller sig op overfor hinanden med hver sin vandflaske placeret foran sig. De skiftes til at kaste for at ramme modstanderens vandflaske. Hvis den vælter skal ejeren af flasken skynde sig at få fat i bolden, før flasken rejses op. Vinderen er den, der først får tømt modstanderens flaske.
13. Frosne t-shirts
På en varm sommerdag kommer denne leg helt til sin ret, og kan være ret så underholdende.
Dyp en bunke t-shirts i vand og lad dem overnatte i fryseren i en plastikpose. Dagen efter afholder du en konkurrence, hvor det gælder om at ”afrime” sin t-shirt først og tage den på.